
The Japanese Journal of American Studies, No. 29 (2018)

113

Improving US–Japanese Relations through  
the News Media: 

Roy W. Howard, Dentsu, and the Osaka Mainichi

Yoshie Takamitsu*

IntroductIon

After the First World War, the importance of public opinion increased 
within the field of diplomacy.1 Even in the Far East, China and Japan 
competed to improve their status in global public opinion, especially how 
they were viewed by the United States and the United Kingdom. Chinese 
diplomats who were educated in the West, such as Wellington Koo, worked 
actively at the Paris Peace Conference to gain assistance from the powers 
with regard to the Shandong problem related to returning former German 
holdings in China from Japan.2 By the late 1930s, Chinese propaganda, or 
public diplomacy, was influencing US policy toward Japan,3 whereas 
Japanese propaganda was less effective and did not engage the American 
public successfully.4

What was wrong with Japanese information policy? The Japanese 
political elite understood the importance of propaganda. Masayoshi 
Matsumura described Japan’s public diplomacy efforts during the Russo-
Japanese War (1904–5).5 Although this operation was temporary, Japan 
diligently pursued a strategy of disseminating information after the Paris 
Peace Conference.6 Fumimaro Konoe, who become prime minister in 1937, 

*Associate Professor, Chiba University

Copyright © 2018 Yoshie Takamitsu. All rights reserved. This work may be used, with this 
notice included, for noncommercial purposes. No copies of this work may be distributed, 
electronically or otherwise, in whole or in part, without permission from the author.



114      YoshIe takamItsu

advocated consistently from the early years of his career for using 
intellectuals to deliver effective public diplomacy or propaganda.7 Peter 
O’Connor in his 2010 book The English-Language Press Networks of East 
Asia, 1918–1945 described the efforts of the Japanese Foreign Ministry to 
take control of its own news dissemination and manage its own image 
beginning in the 1920s. The Japanese Foreign Ministry established its 
Information Division, which dealt with overseas news propaganda, in 1921. 
Further, with the creation of the Rengo News Agency in 1926, the Foreign 
Ministry enlarged its share of the news market. The ministry’s network 
consisted of Rengo, the Japan Times, the Far East, and the Herald of Asia. 
As can be seen, the Japanese Foreign Ministry had already introduced news 
propaganda in the early 1920s.8

The quantity of propaganda was, moreover, substantial. In the mid-1930s, 
the Japanese Foreign Ministry intensified its activity in both news 
propaganda and cultural diplomacy by reorganizing its foreign ministry’s 
structure. The Domei News Agency was established at the end of 1935 by 
the merger of Rengo and the news agency Dentsu, which had been in 
competition with Rengo since the late 1920s, and the Kokusai Bunka 
Shinkokai (International Culture Promotion Association) was set up in 
1934.9 The direction of Japanese information policy, however, does not seem 
to have been very sophisticated. Especially after the mid-1930s, the foregin 
ministry’s activities became inflexible and could not adapt to changing 
situations.

The problem was not the quantity of propaganda but its quality. 
According to historian Atsushi Shibazaki, by the time the Kokusai Bunka 
Shinkokai was established, Japanese cultural policy was based mostly on 
explanation, or rikaiseshimuru, which unyieldingly backed the Japanese 
cause.10 As I will show, the same pattern prevailed in news propaganda.

One of the primary causes of the poor quality of Japanese propaganda 
was related to the centralization of news transmission resulting from the 
merger of Dentsu and Rengo. This centralization had both positive and 
negative effects. On the one hand, it enabled the Domei News Agency to 
play a significant role in domestic thought control after the outbreak of the 
Sino–Japanese War in 1937.11 On the other hand, Domei’s monopoly 
position was not so effective in foreign propaganda.

To analyze the adverse effect of Domei on foreign propaganda, I will 
focus on Dentsu and its network. Most historians have not focused on 
Dentsu, even though it was a strong competitor of Rengo in the early 1930s, 
whereas Domei has received more attention since the late 1990s.12 Before its 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      115

1935 consolidation with Rengo, Dentsu had a valuable resource for Japanese 
public diplomacy toward the United States: Roy W. Howard.

Howard was an influential American journalist and publisher who 
controlled many newspapers and a news agency in the United States. Born 
in 1883 in Ohio, he became president of the United Press (UP) news agency 
in 1912. In 1933, he headed the Scripps-Howard syndicate, which 
comprised about twenty newspapers, including the San Francisco News and 
the World Telegram.13 In August 1930, the New York Times described him as 
one of the” 59 leaders . . . ‘who rule America’.” Howard convinced Herbert 
Hoover to enter the Ohio presidential primaries and supported Hoover’s 
1928 presidential campaign, although he transferred his backing to Franklin 
D. Roosevelt in 1932.14

The UP, headed by Howard, had a contract with Dentsu and the Osaka 
Mainichi in Japan and was also a competitor of the Associated Press (AP) 
news agency, which was a partner of Rengo. This partnership with the UP, 
competing with the Rengo-Domei network, offered great potential for 
Japanese public diplomacy. Howard was a prominent American who 
genuinely wanted to ease tensions between the United States and Japan. He 
tried to deliver a pro-Japan message to the US public through his 
publications and also sought to influence President Roosevelt through 
personal connections. If the experts in the Japanese Foreign Ministry had 
pursued an adequate information policy, this collaboration with Howard 
might have resulted in successful public diplomacy in the United States.

In this article, I describe how Howard and Japanese news media such as 
Dentsu and the Osaka Mainichi attempted to cooperate with the goal of 
improving US–Japan relations during the 1930s. This will provide insight 
into why Japan’s public diplomacy failed during these years.

There exist few academic studies of Howard’s involvement in Japanese 
public diplomacy. Historian, David Lu has examined Japanese foreign 
minister Yosuke Matsuoka’s visit to the United States, which occurred at 
Howard’s invitation, but his focus was mainly on Matsuoka, not Howard.15 
Izumi Hirobe described Howard’s support of the pro-quota movement in 
1933 in his book about the Japanese immigrant problem. However, he did 
not pay attention to Howard’s political activities other than those related to 
the immigration issue.16 In 2016, Patricia Beard published a biography of 
Howard that includes valuable citations from Howard’s diary (not available 
to most researchers), but she did not focus on his role in US–Japanese 
relations.17

The most insightful research on Howard’s involvement in Japanese public 



116      YoshIe takamItsu

diplomacy has been conducted by Teruo Ariyama and Shigeki Mori. 
Ariyama analyzed Howard’s interview with the Japanese emperor and the 
invitation extended to American journalists to visit Japan. I agree with 
Ariyama that this was an instance of effective Japanese public diplomacy, 
carried out with Howard’s active cooperation. However, Ariyama did not 
fully examine Howard’s intentions, because he consulted only Japanese 
documents and thus focused mainly on the intentions on the Japanese side.18 
Mori, meanwhile, analyzed Howard’s maneuvering to invite Foreign 
Minister Matsuoka to the United States in spring 1941. He pointed out that 
Howard hoped for an improvement in US–Japanese relations based on 
Matsuoka’s realism but that Matsuoka tried to force US acceptance of the 
Japanese cause, backed by the Tripartite Alliance concluded among 
Germany, Italy, and Japan in September 1940.19 Clearly, there was not much 
common ground between Howard and Matsuoka at that time.

Howard’s involvement in Japanese public diplomacy began much earlier, 
however, and the possibilities for success were greater in the early 1930s, as 
Ariyama has argued. My examination of Howard’s efforts during the 1930s 
draws from the Roy W. Howard Papers at the Library of Congress and the 
Joseph C. Grew Papers at the Houghton Library of Harvard University. The 
Howard Papers include many letters between Howard and representatives of 
Japanese media, such as Dentsu and the Osaka Mainichi, and Japanese 
Foreign Ministry officials. By analyzing these letters, I will elucidate the 
attempts to ease tensions between the United States and Japan in which 
Howard participated.

I.  matsuoka’s vIsIt to the unIted states

What caused Howard to become interested in Japan? The UP began to 
enlarge its business in the Far East in the early 1920s. Dentsu, competing 
with Rengo, which was reorganized out of the Kokusai news agency in 
1926, and the Osaka Mainichi concluded a contract with the UP in Japan.20 
Howard’s first trip to the Far East occurred in the mid-1920s. He focused on 
Far Eastern political affairs and visited the Philippines, China, and Japan to 
collect hot news there.21

Beginning in the mid-1920s, close personal connections gradually 
developed between the UP correspondents in Japan and staff at Dentsu and 
the Osaka Mainichi. Shingoro Takaishi of the Osaka Mainichi, who had been 
responsible for concluding the contract in 1923,22 and Dentsu personnel such 
as Hoshiro Mitsunaga and Sekizo Ueda helped the UP’s staff become 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      117

acclimated to Japan and became close friends with Howard.23

However, the Manchurian Incident, in which the Japanese military 
invaded China on the pretext of an explosion outside Mukden, occurred in 
September 1931. Supporting the peace-keeping machinery of international 
law was important to Howard because he opposed the US naval buildup.24 
The Scripps-Howard papers’ condemnation of Japan was quite overt. 
Although American newspaper editors were generally critical of Japan’s 
behavior in the Manchurian Incident, they were divided concerning the 
actual extent of Japanese actions.25

Until early 1933, the Far Eastern situation remained deadlocked. Clearly, 
the Stimson doctrine, in which the United States refused to recognize 
changes made in China that would interfere with American treaty rights, was 
not sufficient to expel the Japanese Army from Manchuria. Therefore, 
Howard turned his attention to Matsuoka’s active approach to the foreign 
press in Geneva.26 This involvement led Howard to his first contact with 
Japanese public diplomacy, which occurred when he invited Matsuoka to 
visit the United States on the Japanese official’s return from the general 
assembly of the League of Nations in Geneva. On February 24, 1933, the 
Japanese delegation, headed by Matsuoka, walked out of the general 
assembly after voting for a resolution based on the Lytton Report that 
rejected Japan’s argument of Manchukuo as an “independent” state. The 
Lytton Commission was appointed by the League of Nations to investigate 
the state of affairs in China, Manchuria, and Japan. Howard asked Matsuoka 
to visit the United States to explain Japan’s position to the American 
public.27

Matsuoka initially had no desire to visit the United States because he 
viewed the Japanese withdrawal from the League as a total failure of his 
diplomatic efforts. Seijiro Yoshizawa and Hiroshi Saito, however, persuaded 
him to accept the invitation.28 Yoshizawa, born in 1893, was a diplomat who 
had returned from Italy just before the Manchurian Incident and worked on 
the report that the Japanese government submitted to the Lytton 
Commission. He then accompanied Matsuoka to Geneva. Saito, born in 
1886, was deeply involved in the Japanese Foreign Ministry’s information 
policy. He attended the Paris Peace Conference with Matsuoka, where they 
worked as press attachés (shinbun keihatsu gakari).29 He was one of the 
“reformist” group called Kakushin-ha and assumed the position of director 
of the Japanese Foreign Ministry’s Information Division in 1929. Under his 
tenure, the so-called Carnegie Mission visited Japan to promote US–
Japanese understanding, and this interaction had a positive effect on 



118      YoshIe takamItsu

American intellectuals. The decision to call this project the Carnegie 
Mission, even though it was a Japanese propaganda initiative funded by 
Japan, was significant; using the Carnegie name could help to conceal the 
project’s actual purpose.30 When Matsuoka was sent to Geneva, Saito was 
the Japanese ambassador to the Netherlands and assisted the Japanese 
delegation, including Matsuoka.

Moved by Yoshizawa and Saito’s persuasion, Matsuoka changed his mind 
about taking a detour to the United States and arrived in New York on 
March 24. He visited various cities, including Boston and Chicago, and 
spoke to the American public about the Japanese position on the Manchurian 
Incident. Howard also arranged for Matsuoka to meet with President 
Roosevelt.31 According to Yoshizawa, Howard’s arrangements were quite 
adequate, and the American public paid considerable attention to 
Matsuoka’s remarks.32

What was Howard’s purpose in assisting this campaign? Certainly, he 
wanted publicity to help him sell newspapers, but this was not his only 
motivation. Howard believed that Americans paid far less attention to Far 
Eastern politics than to the maintenance of world peace-keeping machinery. 
Moreover, he believed that a “new deal” involving a united renunciation of 
the Nine-Power and Four-Power treaties in the Pacific might be better than 
the current instability. Under the Four-Power Treaty, the United States, the 
United Kingdom, France, and Japan agreed to maintain the status quo in the 
Pacific by respecting the Pacific holdings of their fellow signatories, not 
seeking further territorial expansion, and consulting with one another in the 
event of a dispute over territorial possessions. Howard’s reference to doubts 
about the Four-Power Treaty indicated his adoption of a positive attitude 
toward the US naval buildup, which he had initially opposed.33

Howard did not always agree with Matsuoka’s cause, but he appreciated 
the Japanese envoy’s frankness. Matsuoka displayed this frankness 
intentionally, believing like Howard that the public wanted to hear open, 
straightforward expression of views rather than sophisticated, boring 
statements couched in diplomatic terms. Howard and Matsuoka found 
common ground in that both sought to speak directly to the American 
public.34 This experience also influenced Saito’s future career, as he became 
Japan’s ambassador to the United States in December 1933. He initiated an 
energetic press campaign even before arriving in the United States and 
became a popular figure during his tenure through his frankness with the 
press and the public alike.35



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      119

II.  howard’s IntervIew wIth the Japanese emperor

Pleased with the results of Matsuoka’s visit to the United States, Howard 
next planned to visit Japan for an interview with the Japanese emperor as the 
second major initiative in his focus on US–Japanese relations.36

The inspiration for this interview came from a hint that Matsuoka dropped 
unintentionally while he and Howard were drinking together. Howard 
picked up on the idea immediately and sailed for Japan on April 30, 1933, 
only two weeks after Matsuoka left San Francisco.37

On his arrival on May 17, Howard requested Matsuoka’s assistance in 
getting to see the emperor.38 Howard left on May 25 for a trip to Manchuria 
and China proper and returned to Japan on June 18. Yasuya Uchida, the 
foreign minister, requested that Manchukuo and the South Manchurian 
Railway Company welcome him, and the Kwantung Army even provided 
him with an airplane.39

While Howard was in China, Matsuoka asked Yoshizawa to arrange a 
meeting with the emperor. Yoshizawa consulted the lord keeper of the privy 
seal, Nobuaki Makino, who coordinated the meeting on June 22.40 Actually, 
from Japan’s perspective, this was not an interview but a formal meeting 
(ekken) with a particular purpose. The Japanese Foreign Ministry persuaded 
Howard not to cite the emperor’s remarks directly.41 Howard cooperated 
with this scheme by agreeing to the ekken procedure.42

The US ambassador to Japan, Joseph C. Grew, believed that this meeting 
was carefully arranged to promote Japan’s prestige in international society. 
He considered the emperor’s reference to easing tensions between the 
United States and Japan quite intentional and part of the Japanese 
government’s public diplomacy.43

On June 23, many American newspapers, including the World Telegram 
and the San Francisco News, which published a front-page article on 
Howard’s interview with the emperor (fig. 1).44 This article highlighted the 
Japanese emperor’s desire for cordial US–Japanese relations and for world 
peace, along with his belief that Manchukuo would not be a menace to the 
Open Door Policy in the Far East. Kensuke Horinouchi, the Japanese 
consulate general in New York, reported to the Foreign Ministry positively 
that the article emphasized the Open Door Policy on Manchukuo. Actually, 
Howard had had a conversation on May 27 with Kuniaki Koiso, chief of 
staff of the Kwantung Army at Changchun, who told him that if Americans 
were hesitant to invest in Manchukuo because of their government’s 
nonrecognition policy, the Japanese Empire would serve as guarantor.45 The 



120      YoshIe takamItsu

Open Door Policy on Manchukuo was one of the most important ideas that 
the Japanese government wanted to disseminate.

On June 25, the Tokyo Nichinichi, which had a close connection with the 
Osaka Mainichi, contained an article on Howard’s ekken under the title 
“Cooperation between the United States and Japan: Japanese Emperor’s 
Hope Published in 1,200 American Newspapers.”46

Howard had clearly changed his policy toward Japan, but he did not 
become a Japanese publicist. Although he cooperated with the Japanese 
government’s public diplomacy, he felt some discomfort with Japan’s 
understanding of US policy. He insisted for years that the United States 
preferred disarmament, and his newspapers proclaimed the US 
government’s intention to delay building its navy to the upper limit 
permitted by the Washington Naval Treaty of 1922. Howard realized, 
however, that this policy had been misunderstood by the Japanese when he 
visited Manchukuo and China. He found that the US reluctance to 
strengthen its naval presence in the region had been interpreted as 
indifference to Japanese violations of international law such as the 
Manchurian Incident.47 Howard wrote Yakichiro Suma, a Japanese diplomat 

Figure 1. The San Francisco News, June 23, 1933



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      121

in Shanghai:

I am not in the least disposed to set myself up in criticism of Japan’s 
course of action, for the reason that while I firmly believe that it was an 
ill-advised course that in the long run will prove to Japan’s 
disadvantage, I have, nevertheless, been privileged to see enough of the 
Japanese point of view to realize the high sense of patriotism which 
motivated those of her leaders who effected the conquest of 
Manchuria.48

Howard wrote in a letter to the president of the UP, Karl Bickel:

[Koiso] confirmed in a most positive fashion, my growing impression 
of the menace of Japanese militarism. . . . Without saying so in so many 
words, Koiso made it manifest that Japan intends to write the program 
for the shaping of Orient history from this time forward and that any 
nation displeased with that program as written, will have to accept it or 
fight.49

On July 7, the day of Howard’s return to San Francisco, a second article 
referring to the interview with the Japanese emperor was published in 
newspapers of the Scripps-Howard syndicate, urging improvement of US–
Japanese relations. The article also advocated a continued US naval buildup 
and, at the same time, a revision of the anti-Japanese Immigration Act of 
1924 to improve Japanese feelings toward the United States.50 The Japan 
Advertiser, an English-language newspaper in Japan, reprinted this article 
(fig. 2).51

After his interview with the emperor, Howard started a campaign to 
promote cordial US–Japanese relations, insisting that the emperor was 
seeking America’s friendship. He decided to set aside concerns over 
Manchukuo, even though he did not agree with the Japanese attitude toward 
international law concerning Manchuria. Thus, he adopted two different 
approaches simultaneously. While backing an increased US naval presence 
to counter Japanese military activities in China, he also advocated for 
revision of the Immigration Act to improve US relations with Japan.52 
Howard was conscious of the need to contain Japanese military power, so he 
was surprised that the editorial reaction of the Japanese press to his 
statement of July 7 was extremely favorable. From this response, he 
concluded that the Japanese did not object to a further US naval buildup and, 



122      YoshIe takamItsu

therefore, that they did not intend further aggression in China.53

What moved Howard to change his policy toward Japan? According to 
Hirobe, one influence was Wallace M. Alexander, the Hawaiian-born 
president of the San Francisco Chamber of Commerce, who was working 
diligently in support of the pro-quota movement rather than exclusion for 
Japanese immigrants.54 That assessment is accurate, but Howard viewed the 
Japanese immigrant issue in conjunction with another political issue, 
namely, strengthening the US naval presence to restrain Japan.

Howard’s Japanese connections, such as Shingoro Takaishi of the Osaka 
Mainichi, also had an impact. Takaishi, born in 1878 and a graduate of Keio 

Figure 2. The Japan Advertiser, July 8, 1933



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      123

University, joined the Osaka Mainichi in 1901. After further study in the 
United Kingdom, he became director of the foreign news department and 
then of the political department.55 Howard told Takaishi that he was 
returning to the United States with a new conception of the situation in the 
Far East, which he would attempt to describe in such a way as to bring 
Japan and the United States closer together. Howard urged Takaishi to work 
with him in an intentional collaboration.56

Takaishi expected Howard to help in solving the Japanese immigrant 
problem as part of this cooperation.57 Howard had this purpose in mind 
when he met with President Roosevelt in September 1933 and encouraged 
him to apply a quota to Japanese immigrants beginning in December. 
Howard wrote to Grew on July 26 that the article of July 7 seemed to have 
been fairly well received and that he planned to visit Washington relatively 
soon.58 His approach to the president was based on a Japanese agreement not 
to engage in further aggression in China. Howard and the president talked 
from 7:45 p.m. to 12:15 a.m. because Roosevelt wanted a full report on the 
Far East. Whereas Roosevelt wanted to get the United States out of the 
Philippines, Howard told him that an American withdrawal would lead to 
Japanese domination of the Pacific. During Roosevelt’s first term, Howard 
was one of his most enthusiastic supporters, and the president invited him to 
the White House again in 1934 and 1935.59 Although sharp disagreement 
arose between them after Howard opposed Roosevelt’s proposed reform of 
the Supreme Court in 1937, Roosevelt could not ignore Howard during his 
tenure.60

Around the same time, Takaishi established a new administrative 
organization at his paper. The Osaka Mainichi, with a circulation of more 
than one million, was Japan’s second-largest newspaper in the 1930s, behind 
only the Osaka Asahi. Until the Manchurian Incident, the Osaka Asahi 
opposed the army, whereas the Osaka Mainichi supported the army with 
Soho Tokutomi, an ultraconservative figure, serving as a senior adviser to 
the newspaper. Hikoichi Motoyama, president of the Osaka Mainichi, 
released to twenty-eight American newspapers a statement describing the 
Manchurian Incident as a legitimate exercise of Japanese self-defense.61 
Takaishi, who disliked Soho, established his dominant position at the Osaka 
Mainichi by expelling Motosuke Kido, the successor to Motoyama, in 
October 1933.62 Howard celebrated this change at the Osaka Mainichi and 
told Takaishi that he was satisfied with it, believing that it could foster 
improved US–Japanese relations.63

Howard, though by no means simply a Japanese tool, aimed to help in 



124      YoshIe takamItsu

stabilizing US–Japanese relations by cooperating with his Japanese friends. 
His shift in attitude was influenced by his judgment of the Far Eastern 
situation. Howard initially supported the Stimson doctrine, but by early 
1933, many American intellectuals, including Howard, began to doubt 
whether the Stimson doctrine could bring a practical solution to the 
Manchurian problem.64 He defined American interests in the Far East as 
including the stabilization of US–Japanese relations and decided to put the 
Manchukuo problem on hold for a while. The Japanese government’s use of 
the opportunity to promote its international prestige by welcoming Howard 
was a wise decision on the part of the Japanese Foreign Ministry, although 
Howard’s interview with the emperor was not initially a Japanese project.

III.  the InvItatIon to amerIcan JournalIsts to vIsIt Japan

Around late 1933, Howard changed his policy toward Japan and began to 
promote US–Japanese understanding through his news reporting and his 
personal connection with the president. Meanwhile, he was also aware of the 
creeping danger presented by the planned merger of Rengo and Dentsu, 
which he considered undesirable for two reasons. First, with Japanese news 
reports emanating largely from a single source, the media’s tendency to 
come under government control would be intensified. Second, the 
consolidated Japanese news organization might keep its contract with the AP 
and cut off the UP. Howard was thus concerned for both his own business 
interests and freedom of the press. He also believed that this move would 
damage US–Japanese relations because if UP lost its contract with Japan the 
UP would lose interest in Japan.65

The merger of these two news agencies was initiated by Yukichi Iwanaga 
of Rengo and supported by Japanese government officials who were 
dissatisfied with the difference between the two entities’ reporting. 
Regarding the Manchurian Incident, Rengo and Dentsu often reported 
differently. For example, Rengo projected that the Japanese Army would not 
bomb Chinchow (Jinzhou) in October 1931, whereas Dentsu indicated that 
the army could attack if necessary. Concerning the Japanese withdrawal 
from the League of Nations, Rengo argued that Japan should not withdraw; 
Dentsu insisted that it must withdraw. In both cases, Dentsu’s perspective 
proved to be correct. It was argued that this situation had resulted from the 
two agencies’ dependence on different sources—Rengo on the Foreign 
Ministry and Dentsu on the army. Hoshiro Mitsunaga, president of Dentsu, 
was very dissatisfied with the proposed merger because Dentsu was healthy 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      125

and profitable whereas Rengo was heavily subsidized by the Foreign 
Ministry.66

Howard shared Mitsunaga’s view on this issue. In 1934, Howard 
cooperated with his Japanese connections in two media events aligned with 
his desire to promote favorable US–Japanese relations: a visit to Japan by 
American journalists and a roundtable press conference on the occasion of 
Fumimaro Konoe’s visit to the United States.67 The former was associated 
with Mitsunaga’s efforts to avoid an undesirable merger and strengthen his 
position with respect to the Japanese government.

Although Mitsunaga formally asked Howard on February 24, 1934, to 
help with the arrangements to bring American journalists to Japan, the plan 
had been discussed during Howard’s time in Japan the previous year. 
Howard had already begun preparations, such as creating a list of 
prospective journalists, before the formal request arrived.68

Shortly after Mitsunaga’s request, Eiji Amou made an important 
declaration. On April 17, Amou, the director of the Japanese Foreign 
Ministry’s Information Division, stated in a press conference that Japan had 
a special responsibility for maintaining peace in Asia and opposed the 
extending of any foreign aid to China. This declaration, which has been 
analyzed by many historians,69 deeply influenced public opinion all over the 
world, especially in the United States. On May 21, Howard asked Mitsunaga 
to postpone the proposed visit because of the unfavorable mood in the 
United States following the Amou declaration.70 Howard forwarded a copy 
of this letter to Ambassador Grew on June 23.71

Mitsunaga, however, insisted on proceeding with the project. He believed 
that the Amou declaration’s negative effect on US–Japanese relations made 
the proposed visit to Japan by American journalists even more urgently 
needed.72 He had already collected the funds,73 and that may have been one 
reason why he wanted to continue with the project; but in addition, the 
Japanese, including Mitsunaga, were generally not sensitive to the impact of 
the Amou declaration. The content of the declaration had already been 
released by Rengo nine months earlier, on July 25, 1933: “The Japanese 
Government must needs express their opposition to the Powers’ policy 
assisting China in this manner. Should they maintain such attitude towards 
China, the Japanese Government would be compelled to take suitable 
measures to prevent it.”74 This message and the lack of immediate reaction 
to it indicate two important facts. First, the Japanese Foreign Ministry and 
Rengo believed that their position on foreign assistance to China would be 
readily accepted by foreign governments and the general global public 



126      YoshIe takamItsu

without serious objections. Second, Rengo’s earlier statement did not 
provoke an adverse response as the Amou declaration would. That is another 
sign that the Japanese Foreign Ministry network described in O’Connor’s 
work was not sufficiently robust to influence global public opinion in the 
mid-1930s.

Even after the Amou declaration grabbed the world’s attention, the 
Japanese media sources helping to carry out Japanese public diplomacy 
continued to pursue their project. Konoe visited the United States from May 
to July 1934 as originally planned, and Mitsunaga’s project with American 
journalists continued as well. On June 28, the Osaka Mainichi with Konoe 
held a press conference in New York, titled “Listening to American Public 
Opinion,” with several journalists from UP and the Scripps-Howard 
syndicate participating.75

Konoe’s visit complemented Ambassador Saito’s proposal for a US–Japan 
joint resolution. Saito was in the second phase of his endeavors as 
ambassador to the United States. His ultimate goal was to secure US 
recognition of Manchukuo, but he took a gradual approach. Although he had 
already succeeded in his first stage, which resulted in an exchange of cordial 
messages between the US secretary of state Cordell Hull and the Japanese 
foreign minister Koki Hirota, promoting the official proposal for the 
recognition of Manchukuo was not easy. That was Konoe’s task as a private 
envoy. However, most Americans who spoke with Konoe did not respond 
favorably to the idea of recognizing Manchukuo, not even in private 
exchanges.76

Mitsunaga pursued his project during Konoe’s visit to the United States. 
On June 8, he and Sekizo Ueda of Dentsu sent a letter to Howard containing 
a list of the twenty newspapers whose correspondents they intended to invite 
(table 1). They wanted to have all parts of the United States represented, 
including journalists from Boston, Philadelphia, Baltimore, and Atlanta or 
New Orleans. They were planning a stay of about three weeks for the group, 
of which seven to ten days would be devoted to an inspection trip to 
Manchukuo. The Japanese press association, Nihon Shinbun Kyokai, 
intended to cover all the trip’s expenses.77

Howard believed that it might be difficult to organize the precise 
contingent that the Japanese wanted to attract because of the relatively 
limited interest in the Far Eastern situation within the United States. He 
believed that the objectives Mitsunaga and Ueda sought to achieve would be 
better advanced if the group were invited during cherry blossom season in 
1935, rather than during chrysanthemum season in 1934, despite the 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      127

disarmament conference planned for 1935.78

Howard, nevertheless, actively cooperated with the project. He made his 
own list of about thirty American journalists in response to Dentsu’s initial 
list. Mitsunaga and Ueda could not have realized their plan without 
Howard’s help. The Japanese wish list contained only the names of 
newspapers, not specific journalists to be invited. The Japanese principals 
apparently lacked sufficient knowledge and personal connections to 
determine exactly whom to invite. In contrast, Howard identified specific 
people who had influence over editorial boards or were interested in Japan. 
Even when he was unable to recommend a particular name, he could offer 
guidance on how to approach the paper. For example, he wrote the 
following about the Los Angeles Times:

The Los Angeles Times is the outstanding conservative newspaper of 
the western United States, and its editorial expressions carry 
considerable weight with conservative people all over the United 
States. Mr. Norman Chandler, a young man in his early thirties, is the 
son and potential successor of the present owner of the paper, Mr. 
Harry Chandler. I am not certain that young Mr. Chandler would be 
able to make the trip, but anyone he would nominate from his staff 
would be a creditable representative.79

The final list of August 14 named fifteen members of the press, including 
Edmund Gilligan of the New York Sun. Many candidates declined the 
invitation, but Howard did the best he could in this challenging effort. The 
group of American journalists sailed on the Chichibu Maru on September 4. 
Howard accompanied the contingent to Honolulu, providing onboard 
lectures on Japanese affairs, to give them a better picture of the Japanese 
state of mind and the Japanese journalists’ sincere desire to learn from 
American newspapers’ point of view. He desired earnestly to make this 
project more than a mere Japanese propaganda outreach to American 
journalists.80

Despite these efforts, the Americans had rather gloomy hopes for the 
project. Howard wrote to Mitsunaga that he was not fully satisfied with the 
group of participating journalists.81 Ambassador Grew did not expect much 
from the exchange either. On September 19, the day after the American 
journalists arrived at Yokohama, the US Embassy held a reception for them, 
as the Grews were planning a private trip to China that was to begin that 
evening. Grew wrote in his diary:



128      YoshIe takamItsu

Table 1. 

6/8 Japanese list 7/5 Howard’s proposal final invitations 8/14 final acceptances

New York New York American
Herald Tribune
Sun
Times
World-Telegram
Evening Post

Unnable to determine name (American)
Ogden Reid (Herald Tribune)
William T. Dewart, Jr. or Keats Speed (Sun)
Arthur Sulzberger (Vice President, Times)
Marlen E. Pew (Times)
Reuben Maury or Fred D. Pasley (Daily News)
Henry R. Luce (Time)
Wm. Chenery (Collier’s Weekly)

Grafton Wilcox (Herald Tribune)
Edmund Gilligan (Sun)
Arthur Sulzberger (Times)

Colonel Patterson (Daily News)
William Lydgate (Time)
Jim Scripps

Edmund Gilligan (Sun)

William Lydgate (Time)

Washington, D.C.  Post
Star

Felix Morley (Post)
Oliver Owen Kuhn (Star)
Lowell Mellett (News)

Eugen Meyers (Post)

Lowell Mollett (News) Lowell Mollett (News)

Chicago Illinois Daily News
Tribune

Hal O’Flaherty or Paul Scott Mowrer (Daily News)
Edward S. Beck (Tribune)

Carroll Binder (Daily News)
Edward S. Beck (Tribune)

Carroll Binder (Daily News)

San Francisco California Chronicle
William N. Burkhardt (News)

George T. Cameron (Chronicle)
William N. Burkhardt (News)

George T. Cameron (Chronicle)
William N. Burkhardt (News)

Los Angeles California Times Norman Chandler (Times) B. Millard (Times) B. Millard (Times)

Philadelphia Pennsylvania Bulletin
Public Ledger

Robert MacLean (Bulletin) Robert MacLean (Bulletin)

Boston Massachusetts Christian Science Monitor
Post

Very recently the Editor died (Christian Science Monitor) J. Roscoe Drummond (Christian Science Monitor) J. Roscoe Drummond (Christian Science Monitor)

Seattle Washington Post Intelligencer
Times

Jamese G. Scripps (Star)

Baltimore Maryland Sun John W. Owens or Hamilton Owen (Sun) Paul Patterson (Sun)

Atlanta Georgia Constitution Major John S. Cohen (Journal) Major John S. Cohen (Journal)

Portland Oregon Phillip Jackson or Donald Sterling (Journal) Phillip L. Jackson (Portland Journal) Phillip L. Jackson (Portland Journal)

Rochester New York Frank E. Gannett (Times-Union) Frank E. Tripp (Times-Union) Frank E. Tripp (Times-Union)

St. Louis Missouri Elzey Roberts or Frank Taylor (Star) Elzey Roberts (St. Louis Star) Elzey Roberts (St. Louis Star)

New Orleans Texas L. K. Nicholson (Times-Picayune) L. K. Nicholson (Times-Picayune)

Kansas City Kansas Henry J. Haekell or Roy Roberts (Star) Roy Roberts (Star)

Des Moines Iowa Gardner Cowles, Jr (Register-Tribune) Gardner Cowles, Jr (Register-Tribune)

Newark New Jersey Arthur Sinnott (News) Arthur J. Sinnott (Newark Evening News) Arthur J. Sinnott (Newark Evening News)

Richmond Virginia John Stewart Bryan (News-Leader) John Stewart Bryan (News-Leader)

Detroit Michigan W. S. Gilmor (News) W. S. Gilmor (News)

Emporia Kansas W. A. White

Memphis Tennessee Georege T. Hammond (Commercial Appeal) Georege T. Hammond (Commercial Appeal)

Honolulu Hawaii Lorrin P. Thurston (Honolulu Advertiser) Lorrin P. Thurston (Honolulu Advertiser)

Washington James T. Williams (Hearst) James T. Williams (Hearst)



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      129

Table 1. 

6/8 Japanese list 7/5 Howard’s proposal final invitations 8/14 final acceptances

New York New York American
Herald Tribune
Sun
Times
World-Telegram
Evening Post

Unnable to determine name (American)
Ogden Reid (Herald Tribune)
William T. Dewart, Jr. or Keats Speed (Sun)
Arthur Sulzberger (Vice President, Times)
Marlen E. Pew (Times)
Reuben Maury or Fred D. Pasley (Daily News)
Henry R. Luce (Time)
Wm. Chenery (Collier’s Weekly)

Grafton Wilcox (Herald Tribune)
Edmund Gilligan (Sun)
Arthur Sulzberger (Times)

Colonel Patterson (Daily News)
William Lydgate (Time)
Jim Scripps

Edmund Gilligan (Sun)

William Lydgate (Time)

Washington, D.C.  Post
Star

Felix Morley (Post)
Oliver Owen Kuhn (Star)
Lowell Mellett (News)

Eugen Meyers (Post)

Lowell Mollett (News) Lowell Mollett (News)

Chicago Illinois Daily News
Tribune

Hal O’Flaherty or Paul Scott Mowrer (Daily News)
Edward S. Beck (Tribune)

Carroll Binder (Daily News)
Edward S. Beck (Tribune)

Carroll Binder (Daily News)

San Francisco California Chronicle
William N. Burkhardt (News)

George T. Cameron (Chronicle)
William N. Burkhardt (News)

George T. Cameron (Chronicle)
William N. Burkhardt (News)

Los Angeles California Times Norman Chandler (Times) B. Millard (Times) B. Millard (Times)

Philadelphia Pennsylvania Bulletin
Public Ledger

Robert MacLean (Bulletin) Robert MacLean (Bulletin)

Boston Massachusetts Christian Science Monitor
Post

Very recently the Editor died (Christian Science Monitor) J. Roscoe Drummond (Christian Science Monitor) J. Roscoe Drummond (Christian Science Monitor)

Seattle Washington Post Intelligencer
Times

Jamese G. Scripps (Star)

Baltimore Maryland Sun John W. Owens or Hamilton Owen (Sun) Paul Patterson (Sun)

Atlanta Georgia Constitution Major John S. Cohen (Journal) Major John S. Cohen (Journal)

Portland Oregon Phillip Jackson or Donald Sterling (Journal) Phillip L. Jackson (Portland Journal) Phillip L. Jackson (Portland Journal)

Rochester New York Frank E. Gannett (Times-Union) Frank E. Tripp (Times-Union) Frank E. Tripp (Times-Union)

St. Louis Missouri Elzey Roberts or Frank Taylor (Star) Elzey Roberts (St. Louis Star) Elzey Roberts (St. Louis Star)

New Orleans Texas L. K. Nicholson (Times-Picayune) L. K. Nicholson (Times-Picayune)

Kansas City Kansas Henry J. Haekell or Roy Roberts (Star) Roy Roberts (Star)

Des Moines Iowa Gardner Cowles, Jr (Register-Tribune) Gardner Cowles, Jr (Register-Tribune)

Newark New Jersey Arthur Sinnott (News) Arthur J. Sinnott (Newark Evening News) Arthur J. Sinnott (Newark Evening News)

Richmond Virginia John Stewart Bryan (News-Leader) John Stewart Bryan (News-Leader)

Detroit Michigan W. S. Gilmor (News) W. S. Gilmor (News)

Emporia Kansas W. A. White

Memphis Tennessee Georege T. Hammond (Commercial Appeal) Georege T. Hammond (Commercial Appeal)

Honolulu Hawaii Lorrin P. Thurston (Honolulu Advertiser) Lorrin P. Thurston (Honolulu Advertiser)

Washington James T. Williams (Hearst) James T. Williams (Hearst)



130      YoshIe takamItsu

Their Japanese hosts, with singular tactlessness, will probably defeat 
their own object in bringing the delegation over here. . . . Where they 
make their big mistake lies in the fact that the whole two months 
schedule is an appalling and unbroken round of sightseeing, luncheons, 
receptions, banquets, and speeches, speeches, speeches, day in and day 
out.82

As we have already seen, the Japanese side appears to have made an 
inadequate effort to understand the American public, despite Howard’s 
involvement. Before long, Howard became very critical of Amou, the 
director of the Japanese Foreign Ministry’s Information Division. Howard 
visited Japan in fall 1935 and proposed an interview with Foreign Minister 
Hirota, which he thought would go a long way toward improving the 
American understanding of certain aspects of the Far Eastern situation. 
According to Howard, Hirota and the vice minister, Mamoru Shigemitsu, 
supported this proposal, but Amou’s opposition helped to defeat it. Howard 
wrote to Kensuke Horinouchi, director of the American bureau of the 
Japanese Foreign Ministry, that Amou appeared to have something closely 
approaching genius when it came to misinterpreting American psychology 
and the relationship between the American press and public.83 On another 
occasion, Howard wrote directly to Amou that any lengthy discussion of the 
points Amou had raised would be futile, as it was obvious that Amou was 
unable to take Howard’s understanding of American psychology seriously. 
With regard to what type of article would best promote warmer Japanese–
American relations, Howard and Amou had a wide difference of opinion.84

Howard thought that both US leaders and the American public had a 
realistic sense of the international implications of the Manchurian situation. 
Their perspective was not pro-Chinese or anti-Japanese. It was difficult for 
Japanese leaders, however, to acknowledge that US interests were focused 
solely on possible international repercussions and on the peace-preserving 
efficacy of international instruments such as the Kellogg-Briand Pact 
renouncing war, the Covenant of the League of Nations, the Four-Power and 
Nine-Power treaties proclaiming open door in China, and the Washington 
Naval Treaty limiting naval construction. Howard found that Japanese 
opinion had become a little more tolerant than in 1933. Amou had never 
listened to Howard’s explanations about American public opinion, however, 
and simply requested him to disseminate what the Japanese government 
wanted said.85

After Amou left his post as director of the Information Division in April 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      131

1937, Howard attempted to participate in Sino–Japanese mediation in 
November 1937 through Takaishi; Wang Chengting, who was the Chinese 
ambassador to the United States and former foreign minister; Hu Shin, who 
was a famous Chinese philosopher and future ambassador to the United 
States in 1938; and W. H. Donald, who was an adviser to Chang Kai-shek. 
He also helped to arrange an interview between President Roosevelt and 
Yoshitaro Kusuyama, a journalist at the Osaka Mainichi in May 1939. In this 
interview, Roosevelt told Kusuyama that Japan had won on the battlefield 
but that it did not have enough power to continue the war. His opinion was 
that there was no need to intervene in the Sino–Japanese War because China 
would have an advantage in a long, drawn-out conflict.86 At that time, it was 
extraordinarily difficult to obtain an interview with President Roosevelt, and 
Kusuyama could never have secured one without Howard’s help.

conclusIon

The Manchurian Incident was an explicit violation of international laws, 
such as the Nine-Power Treaty and the Kellogg-Briand Pact. However, the 
United States remained open to hearing Japan’s position. Roy W. Howard 
tried to communicate the Japanese reasoning to the US public through his 
publications and to influence President Roosevelt through his private 
connections. Howard could have played a significant role in helping Japan to 
improve its relations with the United States had the Japanese Foreign 
Ministry more accurately understood his importance to Japanese public 
diplomacy.

In this article, I have examined three key incidents in US–Japanese 
relations concerning public diplomacy during the 1930s: Matsuoka’s visit to 
the United States in 1933, Howard’s interview with the Japanese emperor in 
1933, and the invitation for American journalists to visit Japan in 1934. The 
first two interactions were initiated by Howard, whereas the last one was led 
by Mitsunaga and Ueda of Dentsu. Among these, the most effective 
Japanese public diplomacy took place surrounding Howard’s interview with 
the Japanese emperor. In this case, even though the Japanese Foreign 
Ministry simply responded favorably to Howard’s suggestion, the 
interaction delivered to the American public a significant message of 
Japanese hopes for improving US–Japanese relations. Howard’s timing was 
also excellent because some Americans began to wonder whether the 
Stimson doctrine could provide a practical solution to the Manchurian 
problem.



132      YoshIe takamItsu

When the Manchurian Incident happened, Howard supported the peace-
keeping machinery of international law and opposed the US arms buildup. 
Thus, he was critical of Japanese violations of the Nine-Power Treaty and 
the Kellogg-Briand Pact, supporting the Stimson doctrine. Around late 1933, 
however, he changed his policy toward Japan and began to promote 
improved US–Japan understanding through Scripps-Howard news reporting 
and through his personal connection with Roosevelt. He arrived at this 
position through his efforts to understand Japan. Howard was searching for a 
means to stabilize the Far Eastern situation after he recognized that the 
Stimson doctrine could not be effective in forcing Japan out of Manchuria. 
Based on Matsuoka’s speeches in the United States and Howard’s own visit 
to Japan in 1933, he reached the conclusion that Japan was not satisfied with 
the status quo. He therefore sought to address this Japanese dissatisfaction 
by explaining it to the American public and at the same time tried to 
alleviate Japanese aggression. In the first article about his interview with the 
Japanese emperor, Howard disseminated the Japanese message of promoting 
cordial US–Japanese relations and the Japanese Open Door Policy regarding 
Manchukuo. Then, in his second article, he expressed his sympathy with 
revising the anti-Japanese Immigration Act while also insisting that the 
United States should build up its naval forces to counter potential Japanese 
armed aggression.

The inadequate information policy of the Japanese Foreign Ministry 
experts, however, obstructed effective cooperation with Howard after the 
mid-1930s. The period examined in this article was a time of transition 
during which the Japanese Foreign Ministry intensified its control of 
information policy by establishing the Domei News Agency through a 
merger between Rengo and Dentsu. Howard anticipated that this merger of 
Japanese news agencies would have a negative effect on world public 
opinion because the impression of tighter governmental control of 
information would cause the Japanese media to lose credibility. He told 
Takaishi that “a merger of the two press associations would prove a 
reactionary step fatal to the journalistic enterprise within Japan, and 
depreciating and casting doubt and suspicion on even honest news of 
Japanese enterprise and endeavor, when offered to the outside world.”87

Eiji Amou appears not to have been the best person to lead a public 
diplomacy effort. He was so inflexible that he could not stop assuming a 
unilateral stance. Thus, the relationship between Howard and Amou soon 
became strained. Nancy Snow, associate professor of public diplomacy at 
Syracuse University, has pointed out that public diplomacy before 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      133

September 11, 2001, “has been about governments talking to global publics 
in support of national objectives and foreign policies.”88 As she suggested, 
the Japanese Foreign Ministry’s information policy as represented by Amou 
embodied a one-way exchange of information. Amou had not taken the time 
to understand his audience when Howard tried to advise him about the 
American public.

Howard’s Japanese connections were mostly with Dentsu, Rengo’s 
competitor, and it lost its influence with the formation of Domei at the end 
of 1935. The establishment of Domei as a national news agency 
representing Japan was a long-time goal of Yukichi Iwanaga, president of 
Rengo. Tomoko Akami has analyzed Iwanaga’s role in these extended 
efforts.89 Iwanaga, who initially joined the Kokusai news agency in 1921 
and who became president of Rengo in 1926 and then of the Domei News 
Agency in 1936, recognized that the credibility of a news source is 
significant for communicating effective propaganda. Therefore, he believed 
that news agencies should not be a government’s fully controlled 
mouthpieces.90 Iwanaga’s success as president of Domei also entailed a loss 
of his former ideals regarding information policy. Influenced by the Foreign 
Ministry’s policy of one-way information dissemination and by military 
pressure, Domei soon became in effect a government mouthpiece.

Contrary to the general belief that Japan lacked a vigorous propaganda 
effort, Japan engaged extensively in propaganda during this period, but it 
was not effective because the consolidation of the news propaganda 
enterprise resulted in a one-way approach to imparting information.

notes

This work was supported by the Japan Society for the Promotion of 
Science Grants-in-Aid for Scientific Research(Kakenhi)numbers 26370756 
and 15H03320.

 1 E. H. Carr, The Twenty Years’ Crisis, 1919–1939 (1939; repr., London: Papermac, 1991), 
132–45.
 2 Ian Nish, Japan’s Struggle with Internationalism (London: Kegan Paul International, 
1993), 16–18.
 3 Akio Tsuchida, “China’s ‘Public Diplomacy’ toward the United States before Pearl 
Harbor,” Journal of American-East Asian Relations 17, no. 1 (October 2010): 35–55. Key 
Japanese unofficial contributors to their country’s diplomatic efforts, such as Yukichi 
Iwanaga and Shigeharu Matsumoto, argued that Japan needed to counter Chinese 
propaganda. Shigeharu Matsumoto, Shanhai Jidai (Tokyo: Chuokoronsha, 1977), 52–57.
 4 Peter O’Connor, The English-Language Press Networks of East Asia, 1918–1945 
(Leiden: Global Oriental, 2010), 72–73. Although the term “public diplomacy” was coined in 



134      YoshIe takamItsu

1965 by Edmund Gullion, a retired US foreign service officer, Nicholas J. Cull has revealed 
that Gullion used this as an alternative for the term “propaganda” because of the latter’s 
negative connotations. I use the terms “public diplomacy” and “propaganda” as synonyms in 
this article. Nicholas J. Cull, “Public Diplomacy before Gullion” Routledge Handbook of 
Public Diplomacy, ed. Nancy Snow and Phillip M. Taylor (New York: Routledge, 2009), 19.
 5 Masayoshi Matsumura, Nichiro Senso to Kaneko Kentaro (Tokyo: Shinyusha, 1980) and 
Portsmouth eno Michi (Tokyo: Hara Shobo, 1987).
 6 Tomoko Akami, Japan’s News Propaganda and Reuters News Empire in Northeast Asia, 
1870–1934 (Dordrecht: Republic of Letters, 2012). Parallel with these developments in 
Japanese information policy, the Japanese Foreign Ministry began to establish its cultural 
policy in the early 1920s. Young diplomats such as Kinichi Komura who were influenced by 
US cultural diplomacy toward China proposed introducing a similar policy within Japanese 
diplomacy. Fumio Kumamoto, Taisenkannki no Chugoku Bunka Gaiko (Tokyo: Yoshikawa 
Koubunkan, 2013), 44–58.
 7 Teiji Yabe, Konoye Fumimaro, Jou (Tokyo: Koubundo, 1952), 90–91.
 8 O’Connor, English-Language Press, 55–91. Teruo Ariyama has published three volumes 
about Japanese news history and its empire, Joho Haken to Teikoku Nihon, vols. 1 (Kaitei 
Keburu to Tushinsha no Tanjo), 2 (Tsushingijutsu no Kakudai to Sendensen), 3 (Higashi Azia 
Denshinmou to Chousen Tsushin Shihai) (Tokyo: Yoshikawa Koubunkan, 2013, 2013, 2016).
 9 Shu Satomi, News Agency (Tokyo: Chuokoronsha, 2000), 60–139. Ariyama, Joho Haken 
to Teikoku Nihon, vol. 2, 313–51. Tomoko Akami, Soft Power of Japan’s Total War State: The 
Board of Information and Domei News Agency in Foreign Policy, 1934–45, (Dordrecht: 
Republic of Letters, 2014), 49–84. Atsushi Shibazaki, Kindainihon to Kokusai Bunka Kouryu, 
(Tokyo: Yushindo, 1999).
 10 Shibazaki, Kindainihon, 40–48.
 11 Therefore, most works concerning Domei focused on domestic control. Takesuke 
Nishiyama, “Tsusinsha ni taisuru seifu no josei kin,” Media Shi Kenkyu 6 (May 1997): 69–87. 
Shu Satomi, Shinbun Togo (Tokyo: Keiso Shobo, 2011).
 12 Nishiyama, “Tsusinsha ni taisuru seifu no josei kin.” Junko Sato, “Manshukoku 
Tsushinsha no Setsuritsu to Joho Seisaku,” Mediashikenkyu 9 (March 2000): 24–43; “Domei 
Tsushinsha no Kaigai Johomou,” Mediashikenkyu 16 (April 2004): 74–91; and “Taigai 
Hasshin no Jiyuka to Tsushinsha,” Mediashikenkyu 23 (2007): 61–75. Akami, News 
Propaganda, 101–292. Akami, Soft Power. Ariyama, Joho Haken to Teikoku Nihon, vol.1, 
319–86; vol. 2, 120–64, 352–95.
 13 Patricia Beard, Newsmaker: Roy W. Howard, The Mastermind behind the Scripps-Howard 
News Empire from the Gilded Age to the Atomic Age (Guilford, CT: Roman and Littlefield, 
2016), 1–20, 89–96.
 14 Ibid., 149–57.
 15 David J. Lu, Matsuoka Yousuke to Sono Jidai (Tokyo: TBS-Britannica, 1981). David J. 
Lu, Agony of Choice: Matsuoka Yosuke and the Rise and Fall of the Japanese Empire, 1880–
1946 (Lanham, MD: Lexington Books, 2002).
 16 Izumi Hirobe, Japanese Pride, American Prejudice: Modifying the Exclusion Clause of 
the 1924 Immigration Act (Stanford: Stanford University Press, 2001).
 17 Beard, Newsmaker.
 18 Teruo Ariyama, “Manshujihenki Nihon no Taibei Senden Katsudo,” in Nihon no Kokusai 
Johou Hasshin, ed. Tokyo Keizai Daigaku Daigakuin Communication-gaku Kenkyuuka 
(Tokyo: Husou Syobou, 2004), 146–58.
 19 Shigeki Mori, “Taiheiyou Senso Zenya no Taibei Gaikou to Yoron Kousaku,” Nihonshi 
Kenkyu 559 (March 2009): 49–74.
 20 “Kikitori de Tsuzuru Shinbunshi: Takaishi Shingoro,” Bessatasu Shinbun Kenkyu 1 



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      135

(1975): 38.
 21 Beard, Newsmaker, 97.
 22 “Kikitori de Tsuzuru Shinbunshi: Takaishi Shingoro,” 38.
 23 Howard to Takaishi; Howard to Uyeda; Howard to Mitsunaga, 1933/6/23, box 86, Roy 
Howard Papers, Library of Congress; hereafter, Roy Howard Papers.
 24 Howard to Grew, 1933/7/26, box 86, Roy Howard Papers. Betty Houchin Winfield, FDR 
and the News Media (New York: Columbia University Press, 1994), 85.
 25 Eleanor Tupper, Japan in American Public Opinion (New York: Macmillan, 1937), 295–
97.
 26 Lu, Matsuoka Yousuke, 137–38.
 27 Lu, Agony of Choice, 91.
 28 Takashi Itoh, Naiseishi Kenkyukai Sokkiroku: Yoshizawa Seijiro (Tokyo: Gendai Shiryo 
Shuppan, 2008), 37. This is the record of an oral history project of the Naiseishi Kenkyukai 
research group, completed in 1973.
 29 Itoh, Yoshizawa Seijiro, 106–22. O’Connor, English-Language Press, 72–73. Matsumura, 
“Washington Kaigi to Nihon no Koho Gaiko,” Gaimusho Chosa Gappou (2002): 55–59.
 30 The Carnegie Mission visited Japan in May 1929 and stayed for twenty-six days, after 
which it continued on to Chosen for five days, Manchuria for twenty days, and China for 
twenty-five days. The project sought to present a favorable impression of Japan in 
comparison to China and to exhibit Japan’s “civilized” and stable colonial governance. 
Ariyama, “Manshujihenki Nihon,” 141–46. Somei Kobayashi, “Teikoku Nihon no Kouhou 
Bunka Gaikou to Higashi Asia,” Intelligence 13 (March 2013): 30–44. According to Ariyama, 
the planners of this project were Jotaro Yamamoto, president of the South Manchurian 
Railway Company, and Shigeru Yoshida, vice minister of the Foreign Ministry. Although 
Ariyama did not mention it, the main reason for this initiative was a media campaign to 
promote a conference planned by the Institute of Pacific Relations for fall 1929, with the 
Manchurian problem as the primary agenda item. The initiative was certainly effective, and 
George Blakeslee recognized that the American delegation attending the IPR conference that 
fall was critical of China. Blakeslee to Hornbeck, 1929/12/05, box 30, Hornbeck Papers, 
Hoover Institute Archives, Stanford University.
 31 Lu, Matsuoka Yousuke, 151–56.
 32 Matsuoka to Howard, 1933/4/13, box 86, Roy Howard Papers. Itoh, Naiseishi Kenkyukai 
Sokkiroku: Yoshizawa Seijiro, 139.
 33 Howard to Matsuoka, 1933/3/24, box 86, Roy Howard Papers.
 34 Ibid.
 35 Yoshie Takamitsu, “Prince Fumimaro Konoe and the Institute of Pacific Relations during 
His Visit to the United States in 1934,” Journal of Humanities and Social Sciences [Chiba 
University] 29 (September 2014): 10–11.
 36 Howard to Matsuoka, 1933/3/29, box 86, Roy Howard Papers.
 37 Howard to Mrs. Charles Laval, 1933/5/14, box 85, Roy Howard Papers. Itoh, Naiseishi 
Kenkyukai Sokkiroku: Yoshizawa Seijiro, 139.
 38 1933 Diary, 1933/6/22, book 65, Joseph Grew Papers, Houghton Library, Harvard 
University; hereafter, Joseph Grew Papers.
 39 JACAR (Japan Center for Asian Historical Records) Ref. B02030975200 (3rd picture), 
1933/5/29, Muto to Uchida, Gaikoku Shinbunkisha, Tuushinin Kankei Zakken/Beikokuzin 
no Bu (Miscellaneous Documents relating to Foreign News Reporters and Correspondents: 
Americans), vol. 2 (A–3–5–0–2), Diplomatic Archives of the Ministry of Foreign Affairs; 
hereafter, Diplomatic Archives. Ariyama, “Manshujihenki Nihon,” 148.
 40 Itoh, Naiseishi Kenkyukai Sokkiroku: Yoshizawa Seijiro, 139. Ariyama, “Manshujihenki 
Nihon,” 148–49.



136      YoshIe takamItsu

 41 1933 Diary, 1933/6/22, book 65, Joseph Grew Papers.
 42 Beard, Newsmaker, 167.
 43 1933 Diary, 1933/6/22, book 65, Joseph Grew Papers.
 44 JACAR Ref. B02030975300 (1st and 3rd picture), 1933/6/23, Wakasugi to Uchida, 
Gaikoku Shinbunkisha, Tuushinin Kankei Zakken/Beikokuzin no Bu, vol. 2 (A–3–5–0–2), 
Diplomatic Archives.
 45 JACAR Ref. B02030975200 (22nd and 23rd pictures), 1933/6/23, Horinouchi to Uchida; 
(7th and 8th pictures), 1933/6/14, Muto to Uchida, Gaikoku Shinbunkisha, Tuushinin Kankei 
Zakken/Beikokuzin no Bu, vol. 2 (A–3–5–0–2), Diplomatic Archives.
 46 Ariyama, “Manshujihenki Nihon,” 150.
 47 Howard to Suma, 1933/9/8, box 86, Roy Howard Papers.
 48 Ibid.
 49 Beard, Newsmaker, 165–75.
 50 JACAR Ref. B02030975300 (16th and 17th pictures), 1933/7/8, Wakasugi to Uchida; 
(18th and 19th pictures), 1933/7/8, Debuchi to Uchida, Gaikoku Shinbunkisha, Tuushinin 
Kankei Zakken/Beikokuzin no Bu, vol. 2 (A–3–5–0–2), Diplomatic Archives.
 51 J.W.T. Mason to Howard, 1933/7/8, box 86, Roy Howard Papers.
 52 Hirobe, Japanese Pride, 155, 173. Before the Manchurian Incident, Howard was 
relatively favorable toward the Japanese cause regarding the immigration problem.
 53 Howard to Nelson T. Johnson, 1933/7/31, box 85, Roy Howard Papers. Johnson, who was 
US minister to China, wrote to Howard that he agreed with Howard’s statement. Johnson to 
Howard, 1933/8/29, box 85.
 54 Hirobe, Japanese Pride,173, 277n.
 55 “Kikitori de Tsuzuru Shinbunshi: Takaishi Shingoro,” 22–53.
 56 Howard to Takaishi, 1933/6/23, box 86, Roy Howard Papers.
 57 Howard to Vaughn, 1933/9/16, box 83, Roy Howard Papers.
 58 Howard to Grew, 1933/7/26, box 86, Roy Howard Papers.
 59 Beard, Newsmaker,176–79.
 60 Ibid., 197–201. Winfield, FDR, 128–34.
 61 Toshiyuki Maekawa, Taiheiyo Senso to Shinbun (Tokyo: Kodansha, 2007), 50–57, 65–79, 
106.
 62 “Kikitori de Tsuzuru Shinbunshi: Takaishi Shingoro,” 43–47.
 63 Takaishi to Howard, 1933/11/4 and Howard to Takaishi, 1933/12/8, box 86, Roy Howard 
Papers.
 64 Mason to Howard, 1933/7/8, box 86, Roy Howard Papers.
 65 Howard to Horiguchi, 1933/12/27, box 86, Roy Howard Papers. Howard was sincere in 
his belief in press freedom. He protested against the Chinese government on occasion such as 
the attempted assassination of Wang Ching-wei. Howard to Madam Chiang, 1935/11/4 and 
Howard to Soong, 1935/11/6, box 108, Roy Howard Papers.
 66 Satomi, News Agency, 71.
 67 Takamitsu, “Prince Fumimaro Konoe.”
 68 Mitsunaga to Howard, 1934/2/24 and Howard to Uyeda, 1934/4/2, box 97, Roy Howard 
Papers.
 69 Dorothy Borg, The United States and the Far Eastern Crisis of 1933–1938 (Cambridge: 
Harvard University Press, 1963), 46–99. Katsumi Usui, “Hirota Koki Ron,” International 
Relations 33 (1967): 64. Toshikazu Inoue, Kiki no nakano Kyoutyou Gaikou (Tokyo: 
Yamakawa Shuppansha, 1994), 107–42. Akami, Soft Power, 43–45.
 70 Howard to Uyeda and Howard to Mitsunaga, 1934/5/21, box 97, Roy Howard Papers.
 71 Grew to Secretary, 1934/6/23, 711.94/959, RG59, National Archives of the United States, 
College Park, MD.



ImprovIng us–Japanese relatIons through the news medIa      137

 72 Uyeda to Howard, 1934/6/8, box 97, Roy Howard Papers. 
 73 Marshall to Howard, 1934/6/25, box 95, Roy Howard Papers. Marshall wrote to Howard 
about a donation from wealthy people that amounted to some 800,000 yen, but probably this 
was a misunderstanding. According to official Japanese documents, the total contribution was 
120,000 yen. Amou asked for more assistance from other sources and obtained 40,000 yen 
from the South Manchurian Railway Company, 30,000 yen each from the Mitsui and 
Mitsubishi companies, and 10,000 yen each from the Foreign Ministry and War Ministry. 
JACAR Ref. B02030999700 (15th picture), 1933/7/27, Gaikoku Shinbunkisha, Tuushinin 
Kankei Zakken/Beikokuzin no Bu, Hounichi Koukan Kishadan Kankei, vol. 1 (A–3–5–0–2), 
Diplomatic Archives.
 74 Rengo Bulletin No. 1227, box 85, Roy Howard Papers.
 75 Takamitsu, “Prince Fumimaro Konoe,” 9. Osaka Mainichi, 1934/6/30.
 76 Takamitsu, “Prince Fumimaro Konoe,” 9–13.
 77 Uyeda to Howard, 1934/6/8, box 97, Roy Howard Papers. Nihon Shinbun Kyokai was a 
nationwide organization of newspapers, news agencies, and advertising organizations. It was 
established in 1913, and Mitsunaga assumed the role of chief director in 1926. Dentsu 100 
Nenshi Hensyu Iinkai, Dentsu 100 Nenshi (2001), 79.
 78 Howard to Uyeda, 1934/7/5, box 97, Roy Howard Papers.
 79 Ibid.
 80 Howard to Mitsunaga, 1934/8/14, box 97; Howard to Marshall, 1934/9/4, box 97, Roy 
Howard Papers.
 81 Howard to Mitsunaga, 1934/11/27, box 97, Roy Howard Papers.
 82 1934 Diary, 1934/9/19, book 72, Joseph Grew Papers.
 83 Howard to Amau, 1935/1016 and Howard to Horinouchi, 1935/10/21, box 108, Roy 
Howard Papers.
 84 1935/10/21, Howard to Amau, box 108, Roy Howard Papers.
 85 Mock Joya’s interview with Howard, October 1935, box 108, Roy Howard Papers.
 86 “Kikitori de Tsuzuru Shinbunshi: Kusuyama Yoshitaro,” Bessatsu Shinbun Kenkyu 14 
(1982): 32–37.
 87 Howard to Takaishi, 1935/10/20, box 108, Roy Howard Papers.
 88 Nancy Snow, “Rethinking Public Diplomacy,” in Routledge Handbook of Public 
Diplomacy, ed. Nancy Snow and Philip M. Taylor (New York: Routledge, 2009), 6.
 89 Akami, News Propaganda, 143–292.
 90 Yukichi Iwanaga, “Teikoku no Zenkeniin ni Taisuru Gojin no Kibou (September 1921),” 
in Iwanaga Yukichi kun (Tokyo: Iwanaga Yukich kun Denki Hensan Iinkai, 1941), 59–60.


